17. septembar 2020.
Najbolje iz Vranja, Miomir Dejanović: „Ja vredno sejem i bogato žanjem''
Miomir MiDej Dejanović već četvrt veka bavi se pozivom učitelja. U vranjskoj OŠ "Svetozar Marković" druži se sa učenicima i kako kaže, mnogo je naučio o deci i od dece, ali se pre svega trudi da đacima prenese svo znanje koje osnovnoškolsko obrazovanje treba da im pruži. Naglašava da se trudi da bude učitelj kakvog bi i sam voleo da ima da je đak – a to je učitelj koji je spreman da se uzdigne do nivoa deteta i da sa decom živi u istom svetu.
„Posao učitelja objedinjuje većinu mojih interesovanja, dopušta mi da se razmahnem. Volim da pišem, da crtam edukativne stripove i ilustracije, da izrađujem kratke obrazovne filmove, ali i da ta svoja interesovanja prenosim na mlade. Srećom, ono što je zanimljivo meni, zanimljivo je i učenicima. Lepo je raditi i razgovarati sa decom, jer pokreću teme koje su mnogo zanimljivije i vedrije od tema kojima se bave odrasli,’’ priča učitelj Dejanović.
Naglašava da su nastavni planovi i programi zacrtani, ali način na koji se pristupa njihovom ostvarenju nije, tako da sam bira način. „Najviše volim da važne poruke deci prenosim kroz strip i kroz igru, jer im je to blisko i značajno povećava njihovo učešće u nastavnom procesu. Učenici pamte časove u kojima učestvuju, uživaju u njima,’’ naglašava MiDej.
Ljubav prema stripu preneo je i na svoje učenike, a strip primenio i u nastavi. „Poznato je da deca imaju jaku potrebu da crtaju i bila bi velika šteta da se ta dečja želja da se izražavaju kroz crteže ne iskoristi u savremenoj školi. Strip u nastavi liči na igru, na zabavu, a u stvari na efektan i efikasan način omogućava da se kroz spoj teksta i crteža ponuđeni nastavni sadržaji brže uče i duže pamte. Sa učenicima stripove izrađujemo na časovima srpskog jezika, likovne kulture, na časovima slobodnih aktivnosti, u okviru strip-radionica, i to na različite teme. Strip decu oplemenjuje na zabavan način, jer se kroz strip nenametljivo prenose dragocene životne poruke‘’, iznosi svoje bogato iskustvo u nastavi učitelj Dejanović.
Kada je od strane beogradskog Udruženja „Živojin Mišić“ proglašen za jednog od najboljih edukatora Srbije 2017, novčani deo nagrade je iskoristio da u 2018. godini štampa zbirku dečjih i svojih edukativnih stripova pod naslovom „Da ti nacrtam!“. Tako se sa svojim učenicima našao u istoj knjizi. „Zbirka „Da ti nacrtam!“ je nastala u nastavi, ali je i namenjena nastavi, pa verujem da će poslužiti kao korisna literatura, kao nastavno sredstvo u radu sa budućim generacijama učenika. U želji da knjiga edukativnih stripova dopre do što većeg broja čitalaca, ja sam primerke poklonio učenicima, kolegama u Vranju i po Srbiji, gradskoj biblioteci, bibliotekama škola, vrtića… Ne želim da bogatim sebe, već čitaoce! Normalno, ni strip nije svemoguć, ali su efekti njegove primene u nastavi nesumnjivo veliki. Može se koristiti u skoro svim predmetima, a njime se ostvaruju brojni i raznovrsni uticaji na decu, ‘’kaže ovaj posvećeni učitelj.
Miomir Dejanović dobitnik je brojnih nagrada i priznanja za učiteljski rad.
Prestižno priznanje - titula Najbolji nastavnik na prostorima bivše Jugoslavije dodeljena mu je na prvoj međunarodnoj konferenciji Asocijacije ANN EXYU koja je 2019. godine održana u Skoplju, pod nazivom "Svet obrazovanja briše granice". Kako piše na samom Priznanju, nagrađen je "za entuzijazam, kreativnost, moć inspiracije, za moć motivacije, uspeh, za rezilijentnost i inventivnost". U Beogradu 2017. proglašen je za jednog od Najboljih edukatora Srbije. U Paraćinu je dobio priznanje i pehar za unapređenje nastave i razvoj učeničkih i nastavničkih kompetencija, u okviru projekta "Znanje bez granica". Na međunarodnoj smotri dečjeg i nastavničkog stvaralaštva "Kreativna čarolija 2016", koja je propisana kalendarom takmičenja Ministarstva prosvete Republike Srbije, sa učenicima je osvojio prvo mesto za najbolji dečji kratki film, a to je najveći uspeh u istoriji vranjske OŠ „Svetozar Marković”.
Autor je akreditovanog programa "Igra kao motivacija i metoda učenja" i instruktor aktivnog učenja. Dejanović je i dobitnik nagrade za moderan pristup poeziji za decu, na Susretima prosvetnih radnika - književnih stvaralaca. Njegovi stihovi za decu su objavljeni u Antologijama pesama za mlade “Zauvek đaci”, “Moj otac hrani ptice”, “U carevini slova, snova i stihova”… Inače, dosad je objavio tri autorske zbirke poezije – “Slepa raskršća”, “Dohvatiću zvezdu” (za decu) i “Vatrolov”.
Priznanja za razvoj i popularizaciju balkanskog stripa dobio je četiri godine za redom: 2017, 2018, 2019. i 2020. „Kreirao sam filmostrip pod nazivom „Pridevi i vrste prideva“ u trajanju od dva minuta i on se plasirao u finale međunarodnog festivala kreativnog filma KREF 2019. Smatram ga dragocenim obrazovnim resursom koji omogućava da učenici u nastavi na nenametljiv, zabavan način usvoje inače suvoparne gramatičke sadržaje. Niški kreativni studio i redakcija internet časopisa „Tabla“ su uočili moja kontinuirana postignuća u radu sa učenicima, odali mi zahvalnost i dodelili priznanje za podsticanje dečjeg stvaralaštva’’, priča Dejanović.
Radna biografija Miomira Dejanovića nalazi se u Leksikonu stvaralaca u obrazovanju koji obeležavaju srpsku prosvetu.
„Saznanje da su rezultati koje sam dosad postigao u radu sa decom i za decu zapisani i ovekovečeni u ovom Leksikonu me ispunjava i ispunjavaće me do kraja ne samo radnog, već i do kraja životnog veka. Lepo je kad čovek vidi da cene njegov rad. Radim posao koji volim, a nagrade dođu kao nešto sasvim prirodno. Ja vredno sejem i bogato žanjem, pa mi je zaista teško da nabrojim baš sva postignuća, '' dodaje Dejanović. Njegovi đaci su osvojili brojna prva mesta na republičkim i međunarodnim nadmetanjima, što smatra i svojim uspehom i priznanjem za uspešan mentorski rad.
Kriza izazvana koronom uticala je i na obrazovanje, a učitelj Dejanović se i tu izdvojio po mnogo čemu u odnosu na kolege, te je za inovativnosti tokom ovog perioda takođe nedavno nagrađen.
„Dobio sam tri priznanja od Balkanske nastavničke mreže (EduBalkan), koja je oformljena tokom pandemije s ciljem da od nastavnika entuzijasta prikuplja digitalne nastavne materijale pogodne za korišćenje tokom nastave na daljinu. To su: Priznanje za altruizam, Priznanje za herojsko delo i Priznanje za entuzijazam. Svoje edukativne stripove i stripove svojih učenika, kao i autorske obrazovne filmove korisne za nastavu na daljinu, slao sam Balkanskoj nastavničkoj mreži i stavio ih na raspolaganje svim kolegama iz Srbije i regiona u vreme vanrednog stanja. Tako su oni slobodno mogli da ih koriste pri vaspitno-obrazovnom radu u vanrednim okolnostima. Svoje digitalne nastavne materijale sam slao i delio iz entuzijazma, ljubavi prema učiteljskom pozivu kojim se bavim i zbog osećanja solidarnosti sa kolegama iz regiona sa kojima sam se iznenada našao u istoj neplaniranoj situaciji. Drago mi je što su se učitelji iz regiona javljali i zahvaljivali mi na materijalima koje sam sa njima podelio. Ponosan sam i što su ljudi iz nastavničke mreže "EduBalkan" uočili moje aktivnosti tokom pandemije i što su mi dali priznanja koja će mi biti draga uspomena i podsetnik na to da sam nekim kolegama olakšao posao i pomogao im u teškim vremenima’’, ističe MiDej.
Takođe, tokom pandemije i izvođenja nastave na daljinu izradio je trominutni film "Strip-priča u slikama", poslao ga na konkurs i Savez učitelja Republike Srbije je taj njegov rad uvrstio u svoju bazu najboljih digitalnih sadržaja kreiranih pomoću digitalnih alata.
„Tačno je da nikada ne mirujem. Ja sam kao na nekoj osmatračnici sa koje posmatram i osluškujem život, koji me stalno inspiriše. Ono što doživljavam, u meni se taloži i prerađuje kao u nekoj radionici, a zatim progovaram kroz poeziju, kroz strip, ilustraciju ili kratki film. Pošto među umetnostima ne postoji oštra granica, umetnikovo polje interesovanja nikad nije skučeno, uvek je prostrano'', smatra Dejanović.
Na pitanje koji su planovi za ubuduće, učitelj Dejanović naglašava da je stvaralaštvo najviši domet znanja i da će zato svoje učenike i ubuduće neprestano podsticati da i oni stvaraju, kako bi doživeli lepotu stvaranja. Naravno, motivisaće ih i ličnim primerom. „Bez kreativnih i svestranih učitelja, nema svestranih i kreativnih učenika. Za svakog učenika je veoma bitan mentor koji ga bodri i jača mu volju da istraje. U početku učenicima pružam značajniju pomoć u radu - vodim ih i „držim za ruku“, ali se vremenom oni osamostale i tada ih puštam da „prohodaju sami“. Škole su pune nadarenih učenika, samo je potrebno otkriti ih i strpljivo raditi na negovanju i brušenju njihovih talenata. Deci poručujem da rade uporno i s ljubavlju, jer samo iz ljubavi nastaju uzvišena dela. Po meni, umetnost je sve ono što čovek stvori iz ljubavi, a ne iz koristoljublja. Pare ionako vremenom gube vrednost, a ljudska dela traju’’, završava svoju priču Miomir MiDej Dejanović.